האם אפשר לשפר מפרט טכני חתום?

להיות בזמן הנכון במקום הנכון. כולנו מכירים את הפתגם הזה והוא נכון במיוחד, כשמדברים על הערך המוסף שהחברה שלנו מעניקה לדיירים בפרויקטים של ההתחדשות העירונית. קבלו תרחיש דרמטי ופתרון יצירתי.

בחירת מפקח מטעם הדיירים היא אחד השלבים הראשונים בפרויקט התחדשות עירונית. למעשה זהו השלב הראשון המגיע מיד עם גיבוש הרעיון. הצטרפות של מפקח מטעם הדיירים בשלבי פרויקט מאוחרים יכולה לגרום לא למעט סיבוכים וחוסר יכולת למצות עד תום את זכויות הדיירים בדירות החדשות.

בשנת 2018 פנו אלינו דיירים בפרויקט חיזוק ותוספות באחד האזורים הנחשבים של תל-אביב, בסמוך לטיילת. ההסכם בין היזם לדירים נחתם עוד בשנת 2011, כשתמ"א 38 הייתה עוד בראשיתה ולאף אחד כמעט לא היה ניסיון מצטבר ומודעות לניואנסים השונים שיש לקחת בחשבון.

הדיירים פתחו במשא ומתן מול היזם בלי להיעזר במפקח מטעם הדיירים. התוצאה הייתה עגומה: נחתם הסכם הכולל מפרט טכני ירוד, שלא מאפשר לדיירים לקבל תמורה הולמת ורחוק מאד מלמצות את זכויות הבניה שמסרו ליזם.

מיד אחרי החתימה על ההסכם איתנו למדנו את ההסכמים ואת התוכניות. גילינו שהמפרט הטכני לא מתאים לפרויקט מסוג זה ואף מקפח משמעותית את הדיירים.

אז מה עושים?

מצד אחד, מדובר בהסכם חתום שמאפשר את קיומו של המפרט הטכני הלקוי, אך מצד שני – בתור חברת פיקוח מטעם הדיירים שהצטרפה לפרויקט, אין לנו אפשרות להשאיר את המצב כפי שהוא. הניסיון שלנו מראה שכמעט בכל פרויקט היזם נזקק לסיוע מצד הדיירים וקבלת ההסכמות השונות מהם במהלך הפרויקט.

הגשנו ליזם טיוטה משופרת של מפרט טכני עם רשימת השינויים הנדרשים לטובת הדיירים ומינפנו אותו כנגד הצורך העתידי מצד היזם להיעזר בדיירים. לאחר הסכם היזם (שגם הוא היה מנוסה והבין כי מדובר בשינוי גם לטובתו) קיימנו פגישות, דיונים ומשא ומתן: הדיירים זכו לשיפור משמעותי בתמורות שקיבלו במפרט הטכני והיזם ידע שיוכל בהמשך העבודה על הפרויקט לפנות במידת הצורך לדיירים.

אחרי שהמפרט החדש נתחם כנספח חדש להסכם, יצאנו לדרך.

בודק...